Thursday, April 29, 2010

730 hari yang lalu....

Salam..

Hari ini genap 730 hari nenda kesayangan ku...Hjh Norniah Bt. Tahir meninggalkan kami semua....mungkin tahun lepas ada aku menceritakan didalam blog ini bertapa aku sayangkan nya....



masih terngiang-ngiang di ingatan ku...bila mama call aku cakap keadaan nenek tidak stabil..dan nazak....

waktu itu aku mengikuti mesyuarat dan lantas aku bergegas pulang ke PD....sampai di rumah uncle tun...terus ke bilik khas yang menempatkan arwah nenek....apa yang aku lihat mungkin ini sudah sampai waktunya dia akan tinggalkan kami....dalam hati aku meredhakan walaupun aku amat sayang padanya...saban hari aku menangis...sehingga semasa aku di Bintulu atas urusan kerja...hati sudah mula tidak tenang....aku membuat panggilan video dan bercakap "nek...tunggu adik balik yer...nenek jangan pergi lagi tau...adik sayang nenek...."

Sekembalinya aku ke KL...terus aku bergegas ke hospital dan ku peluk erat nenek...sehingga uncle tun menarik ku...

Kembali pada sewaktu di PD....sedang kami menjamu hidangan makan tengahari...aku di panggil oleh pembantu nenek....menyatakan mesin pengukur deyutan nadi tidak berfungsi...keadaan semakin panik....aku periksa nadi di tangan nenek ku....seakan lemah dan tidak berdenyut...aku cuba meletakkan jari di leher nya...seakan tiada....aku memasang alat pengukur denyutan nadi dan tekanan darah..."error" lantas aku mendapatkan pakcik saudaraku untuk mengucap kalimah syahadah..ditelinga nenek ku.....

La...Illah Ha Illalahh...tat kala itu aku memegang kaki nenek ku....dia seakan menolak lantas terus senyap....dan aku berpaling..terus aku aku menunjukkan memek muka ke mama ku..bahawa nenek sudah meninggalkan kita...keadaan waktu itu amat sayu....

Bila Doktor datang dan mengesahkan pemergian beliau...semua saudara mara ku..tergamam....tepat jam 3 petang 29 April 2008 nenek pergi buat selama-lamanya....

Aku amat merindui nenek...kerana dia banyak meninggalkan kenangan pada kami sekeluarga...

I Miss U Nek.....



1 comment:

mytafa said...

sabar radz....sabar..:'(